“Tot se’n va en orris” de Chinua Achebe

Club de Lectura Obert
Dilluns 16 de gener a les 19’30h
“Tot se’n va en orris” de Chinua Achebe

Avui dediquem la primera sessió de l’any del nostre Club de Lectura Obert al que possiblement ha estat l’escriptor nigerià més famós.

L’autor
20160317_tot_sen_va_en_orrisChinua Achebe –pseudònim d’Albert Chinualumo- va néixer a Nigèria l’any 1930. Provinent del poble d’Ogidi, un dels primers centres de missioners anglicans de Nigèria de l’Est, entre el 1948 i el 1953 va estudiar a la universitat d’Ibadan. Acabats els seus estudis, els va continuar a la universitat de Londres.

Amb solament vint-i-cinc anys va començar a escriure Tot se’n va en orris, volum que forma part de la trilogia que completen No longer at ease (1960), i Arrow of God (1964).

Ha estat traduït a moltes llengües, i sovint se la qualificat del García Márquez de les lletres africanes. Se’l considera un puntal de l’anomenada literatura postcolonial, doncs Achebe sempre ha estat un gran defensor de la llengua i la mentalitat ibo.

L’escriptor ha estat professor de literatura anglesa a universitats de Nigèria i Estats Units, i ha conreat l’assaig, la poesia i la novel·la.

L’obra
Tot se’n va en orris és una novel·la magistralment escrita, on el lector gaudeix no només de la descripció d’un món, el de la cultura ibo, que sorprèn per les seves costums, i tradicions ancestrals, sinó perquè ens mostra, sobretot, què va suposar la irrupció del món occidental en una comunitat indígena.

Tragèdies, antics ritus, nous reptes i màgia ens submergeixen en un poble religiosament supersticiós, ple de contradiccions i greus lluites personals però que sap mantenir, malgrat tot, un esperit unitari que l’ha permès sobreviure durant molts segles.

Els personatges
Okonkwo , jove i amb ganes de prosperar, i deixar enrere, sobretot, un pare que l’ha marcat profundament, és l’ànima d’aquesta història. Lluitador temut i respectat, fidel a les antigues creences, haurà de suportar un munt d’entrebancs, que culminaran en un succés que el portarà a l’exili. Allí, haurà de fer front a l’arribada dels homes blancs i la seva religió, al poder que una administració llunyana exerceix sobre el seu poble i, sobretot, a les contínues pugnes familiars, provocades, majoritàriament, pel seu fill Nwoye.

Tanmateix Umuofia , el poble on transcorren els fets, i on viu el clan, és, amb els personatges que el poblen, l’autèntic protagonista.

Suggeriments per a la lectura
– El protagonista, Okonkwo, és testimoni de tots els canvis que es van produint al seu poble, on durant segles tots els ritus, i tradicions, s’han mantingut inamovibles. Les seves reaccions són viscerals, violentes, i mostra, clarament, una ferma convicció en els valors que ell creu s’han de respectar. Com analitzem l’episodi de la filla posseïda? I els fets que li toquen viure amb Ikemefuna?

– Què ens ha cridat l’atenció de la prosa d’Achebe, tan descriptiva i directa? Ens ha recordat altres autors que reivindiquen la memòria d’aquests pobles tan i tan antics? Quin creiem que és el punt de vista de l’autor? Creieu que fa algun tipus de judici, o solsament ens descriu de manera realista una cultura milenària?

Àfrica
• Almeida, Germano. El Testamento del señor Napumoceno da Silva Araújo. Barcelona: Ediciones del bronce

• Bâ, Mariama. Una Carta molt llarga. Barcelona: Takusan

• Badjoko, Lucien. Jo vaig ser un nen soldat. Barcelona: La Campana

• Couto, Mia. Tierra sonámbula. [Madrid]: Alfaguara

• Kapuscinski, Ryszard. Un Dia més de vida. Barcelona: Empúries

• Pepetela. El Deseo de Kianda. Madrid: Alianza

• Soyinka, Wole. Els Intèrprets. Barcelona: Edicions 62

• Tortajada, Ana. Filles de la sorra. Barcelona: Random House Mondadori

• Vázquez-Figueroa, Alberto. África llora. Barcelona: Plaza & Janés

• Zaoui, Amin. La Razzia. Barcelona: El Cobre

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *